Är rättvisemärkt en bra idé?

VinprovningMiljöaktuellt inbjöd till något de kallade: Stora Miljökvällen

Lockbetet var vinprovning av rättvisemärkta viner med Carl-Jan Granqvist. Vinprovningen var ganska underhållande även om jag inte är någon fan av Carl-Jan. Tramsig och flasig som vanligt.

Jag hittade ingen favorit bland vinerna, vilka kom från Syd-Afrika och Argentina. Jag har tidigare druckit mycket goda ekologiska viner från Syd-Afrika men de viner vi bjöds på i kväll spelade inte i samma division. Det måste förresten vara ett dilemma för de rättrogna. Kan man verkligen dricka ett vin som inte är både rättvisemärkt och ekologiskt!? Skönt att man inte har det problemet.

Så till frågan om rättvisemärkt verkligen är en bra idé. Jag är mycket tveksam till om detta verkligen gynnar tillväxt, frihandel och hjälper fler till ett bättre liv eller bara konserverar befintliga strukturer.

Jag rekommenderar rapporten Vad Rättvisemärkt inte berättar – kalla argument för en varmare konsumtion.

Lydiah Wålsten och Karl Malmqvist granskar Rättvisemärkts argument och kommer till ett dystert resultat. Endast ytterst lite pengar når fram till bönderna, och de konsumenter som köpt konventionellt kaffe under 2007 har med största sannolikhet hjälpt fler fattiga bönder än de som handlat rättvisemärkt.

I inbjudan beskrevs kvällen som ”en kväll då miljön står i centrum. Sveriges maktelit förväntas mingla med politiker, media, opinionsbildare och företagsledare både på och vid sidan om scenen”. Efter vad jag såg så nådde man inte riktigt upp till den höga målsättningen. Kvällens största snackis var nog det flygblad Bilfront delade ut vid entreérna.Vinprovning_2

