Fritidshem ockuperat

I går kom nyheten att det nedlagda fritidshemmet Romano Trajo var ockuperat. Bakom dådet ligger nätverket ”Lundabor mot nedskärningar”. Fritidshemmet hade få barn inskrivna och det finns både andra fritidshem och öppen fritidsverksamhet i området. Även om jag kan förstå att de som brukade gå just hit ville fortsätta med det så är det inte ekonomiskt försvarbart. Dessutom kan man diskutera om det ur integrationssynpunkt verkligen är bra att ha separata, inte ens samlokaliserade, fritidshem för någon grupp.

Hur som helst har det varit en omfattande diskussion innan beslutet fattades. Syndikalisterna har också agerat. Det finns ändå de som inte accepterar eller respekterar det i demokratisk ordning fattade beslutet. I går när jag läste nyheten på SDS på nätet kollade jag facebookgruppen ”Lundabor mot nedskärningar”. Bland de 46 medlemmarna fanns förstås några namn jag kände igen. Mest intressant var väl Marta Santander och Daniel Stolt. Med reservation för att det kan finnas andra personer med samma namn så är de båda välkända vänsterpartister med kommunala förtroendeuppdrag i Lund. Daniel sitter tex för närvarande i Utbildningsnämnden. Marta har suttit i kommunfullmäktige och kandiderade 2006 till riksdagen.

Jag förutsätter att Barn och skolnämnd Lund stad och kommunledningen hanterar det här på ett bra sätt tillsammans med polisen så som man gjort vid tidigare händelse av liknande art. Vad jag ser fram emot är att höra vänsterpartiets inställning. Intressant är nämligen att notera att när jag nu, i samband med att jag skriver detta inlägg, ännu en gång kollade nätverkets facebookgrupp så fanns inte längre någon Marta Santander med. En avledningsmanöver eller ett friskhetstecken?

Uppdatering 090817: Nu är Marta tillbaka.

