Studera utomlands?

”Hur kommer vi unga att märka av ert arbete?” Häromdagen chattade Lunds nya ungdomsombud Linda Nihlén och Viktor Nybom med Sydsvenskans läsare. Lundaungdomar fick ställa sina frågor om hur ungdomsombudens arbete skulle märkas rent konkret. Ett alibi för att göra ingenting, en möjlighet att ställa frågor, eller en kanal för att påverka?

En av frågorna som ställdes handlade om möjligheterna att läsa utomlands på gymnasiet:

Kriss: Hur ser möjligheterna för gymnasieelever i Lund ut att få studera en termin eller ett läsår utomlands ut?

Viktor Nybom: Vad jag vet mycket bra. Har flera vänner som gjort och även som gör detta just nu.

Linda Nihlén: Jag måste erkänna att jag inte är helt inläst i den frågan. Tips är att prata med syokonsulten på den aktuella skolan. Jag vet att om man läser Samhäll-Europa på polhemskolan i Lund så har man chans att få läsa en termin på svenska skolan utomlands, mer vet jag tyvärr inte.

Jag vill passa på att ge en liten komplettering till svaret:

Det finns olika möjligheter att läsa hela eller delar av sin gymnasieutbildning utomlands:

1. Europaprofil på NV och SP

På Polhemskolan har du som student på NV eller SP möjlighet att välja vår Europaprofil. I denna lokala profil ingår studier en termin, våren år 2, på någon av utlandsskolorna i London, Madrid eller Paris. Vårt samarbete med dessa utlandsskolor innebär att du kommer att läsa samma kurser i det landet som du skulle gjort här hemma, men också lokala kurser som fördjupar kunskapen och förståelsen om landets kultur och språk. När du kommer hem börjar du i trean som övriga elever.

2. Det finns andra möjligheter, det var ett bra tips från Linda att ta kontakt med studie- och yrkesvägledaren på respektive skola. Du kan också ta kontakt med utbildningsförvaltningen. Lycka till

