Black Silk i en klass för sig

Nu har jag sett Skånes Dansteaters föreställning Black Silk. De tre delarna Hai Mat, Heart of Silk och Black Water var mycket olika men var och en sevärda och en upplevelse på sitt sätt men Black Water var helt fantastisk. Den var bland det bästa jag sett. Sista föreställningen är den 31:e så det finns fortfarande en chans att se den. Trailer nedan gör den inte rättvisa. Den är mycket bättre.

Bra biljetter, mittparkett, rad 13 kostade blygsamma 260:-. Min stora invändning mot föreställningen är priset. Varför anses en föreställning som denna värd så lite att den måste ha så kraftiga skattesubventioner? Läste en rapport om Skånes Dansteater på Region Skånes hemsida där det framgick att för hela verksamheten är självfinansieringsgraden 7 %, dvs det är vad biljettförsäljning och ev sponsring drar in till verksamheten. Skattebetalarna står för över 90 % av kostnaderna. (Just denna förställning kan ju ha något bättre resultat.) Jämför man med en del annan kultur som jag skulle kunna tänka mig att njuta av den närmaste tiden så noterar jag att de bästa sittplatserna på Malmö Arena när Rammstein kommer i februari kostar 1495:- och de billigaste biljetterna kostar 995:-. I Globen kostar de bästa biljetterna 2 000:-. I januari 2010 kommer Riverdance på sin slutturné till Jönköping. Biljetterna kostar ca 1000:-. Allt lär bli slutsålt.

Det är inte rätt att viss kultur ska få en statlig, regional eller kommunal kvalitetsstämpel och bedöms ha ett stödbehov. Skall någon ha ett stöd så vore det rimligare att alla medborgare fick en kulturcheck att använda efter eget önskemål. Skattesänkningar är också ett utomordentligt alternativ kombinerat med avdragsrätt för kultursponsring.

Det var en fantastisk kväll men det hade känts bättre att betala själv.

