VG för skolmaten på Spyken

Skolmaten är viktig för att eleverna skall orka prestera bra under hela skoldagen. Det gäller att maten inte bara är näringsriktig utan även att den är god och miljön i matsalen bra. Nyttig mat gör ingen nytta om inte eleverna äter den.

Därför väckte det förstås viss uppmärksamhet när en representant från eleverådet på Spyken i samband med en debatt sade: Nu ska politikerna få svara på vad det är för sörja som läggs upp på våra tallrikar till lunch varje dag.

Under mina år som ordförande i Utbildningsnämnden i Lund har jag talat med många elever, föräldrar och skolledare om maten. Jag har många gånger besökt skolmatsalar för att äta, samtala, titta på köer och uppleva atmosfären. Mitt helhetsintryck från våra gymnasieskolor är att maten faktiskt är helt ok. Den är kanske inte alltid så spännande men den skall också kunna ätas av många olika personer. Vi följer svenska näringsrekommendationer och Livsmedelsverkets riktlinjer ”Bra mat i skolan” och ”Bra mat i förskolan”.

I dag besökte jag Spyken, bl a för att äta i skolmatsalen. Väl godkänt är mitt betyg för makaroner, välsmakande tomatsås med skinka och sallad. Vegetariska alternativet också mycket gott, bättre tyckte några. Definitivt inte ”sörja”, ett uttryck som är en direkt förolämpning mot de som lagar maten om man skall döma efter det som serverades idag.

En glad överaskning var att det var så lungnt och ingen hög ljudnivå, trots att matsalen är liten med tanke på elevantalet. Det är förstås elevernas förtjänst.

En bra och trevlig lunch!

(Ursprungligen publicerad på min valblogg hos lokaltidningen)

