En luttrad meteorolog har tröttnat på extremt väder

SMHI:s chocklarm: Nu faller löven – ja det var rubriken på en artikel i dagens SDS. Eftersom det mesta väder är extremt, chock, kaos, katastrof…. nu för tiden så ledde rubriken först inte till mer än ett höjt ögonbryn.

Det höda ögonbrynet ersattes dock snabbt av ett igenkännande leende. Många journalister tycks ha ett minst sagt fattigt ordförrråd när det gäller att beskriva väderfenomen. Det är lätt att skratta åt deras överdrivna artiklar med krigsstilsrubriker.

Skrattet kan dock fastna i halsen när man tänker på eventuella konsekvenser. När tidningarna ”har ropat om vargen” tillräckligt många gånger så slutar man att lyssna. Tänk om de varnar för en verklig risk för en gångs skull!?

Hur som helst så gillar jag Sten Laurins pressmeddelande:

”Jag har mer än en gång irriterat mig på hur löpsedlarna använder ordet kaos för händelser som inte är så ovanliga”, skriver Sten Laurin i ett pressmeddelande. Vanliga standardprognoser kallas för unika och nu senast kunde man läsa om larm från SMHI om ishavsvindar när vindarna kom norrifrån och det blev kallare.

”Nu larmar jag om att snart så kommer trädens löv att falla i stora mängder. Jag varnar för att fotosyntesen i växterna avtar när solen inte lyser så starkt och att löven då ändrar färg till gult eller rött. Får vi sedan en dansk eller brittisk kuling att dra in från Skagerack blir det rena lövkaoset på marken”, skriver Laurin i SMHI:s återkommande utskick ”Väderbiten”.

